Stratenloop in Giessen is al een beleving op zich
Verslaggever Henk van Noorloos was erbij: “In de tent laatkomers nog druk hun nummer een beetje recht op hun shirt te spelden. De favorieten waren op dat moment allang warmgedraaid en begaven zich al naar de startstreep. Klokslag acht klonk dan het startschot en was het de Sleeuwijkse Jimmy van de Koppel die er als een duveltje uit het doosje vandoor ging en al in de eerste bocht een gigantische voorsprong van zestien seconden te pakken had. Het lopers veld lag meteen al compleet uit elkaar. Toen drieënhalve minuut later de laatste lopers de eerste bocht naderden werden ze al gedubbeld door de snelle Sleeuwijker. Langs de kant haalden (oud)lopers oude koeien nog eens uit de sloot van een halve eeuw geleden of zo. Ouders, tantes, vrienden en andere bekenden langs de kant onderbraken hun gezellig samenzijn alleen eventjes wanneer hun favoriet hijgend passeerde. ‘Kom op Astrid’ of, ‘hou vol Otto’, waren veelgehoorde kreten. Dat Jimmy uiteindelijk met overmacht won, en Siska Hensen uit Kaasheuvel bij de vrouwen zou de meesten worst zijn. De fantastische ambiance voerde menigeen naar een drankje in de tent een praatje met lopers en oude bekenden, waarmee het maar weer blijkt dat sport verbroedert, zeker op de Giesse Mért.